Bij de jaarwisseling (toespraak van de voorzitter)

Zo  zijn  we  vanavond  al  weer  gekomen  aan  het  einde  van  een  schaakjaar. Het  jaar  2017  is  voor  onze  club  nog  niet  zo’n  slecht  jaar  geweest. Integendeel,  we  zijn  goed  gegroeid  in  aantal  leden.  En  het  eerste  team  heeft  op  de  valreep  promotie  naar  de  1e  klasse  waar  kunnen  maken.

En  vanavond  hebben  we  elkaar  weer  op  grote  schaal  stukken  afhandig  kunnen  maken  volgens  de  traditie  dat  de  laatste  avond  van  het schaakjaar  de  grote  slag  geleverd  wordt  met  snelschaakpartijen.

89409949 – two champagne glasses against holiday lights and fireworks – new year celebration

Ja,  tradities,  daar  zijn  wij  mensen  goed  in.  In  december  halen  we  eerst  Sinterklaas  binnen,  die  laten  we  op  6  december  weer  gaan  en  dan  begint  de  komst  van  de  kerstman  voor  sommigen  ook  al  een  traditie  te  worden.  Voor  velen  is  ook  traditie  om  met  kerstmis  veel  te  eten,  wat  dan  weer  moet  worden  gevolgd  door  een  traditionele  poging  om  in  januari  weer  af  te  vallen.  We  hebben  een  veelheid  aan  tradities,  zelfs  zijn   er  mensen  die  in  oktober  traditioneel  niet  eerder  de  kachel  laten  branden  dan  wanneer  de  Zuidlaarder  Markt  is  geweest.  En  zo  zou  ik  nog  een  hele  tijd  door  kunnen  gaan.

Zo  heb  je  ook  tradities  als  Moederdag,  Dierendag  enz.   En  dagen  waarop  speciaal  aandacht  wordt  gevraagd  voor  ziekten  als  b.v.  aids.  We  leven  van  de  ene  traditie  naar  de  andere.  We  besteden  op  een  bepaalde  dag  aandacht  aan  een  groep  die  eens  in  de  belangstelling  moet  staan.  Velen  vergeten  blijkbaar  op  vele  andere  dagen  dat  we  die  belangstelling,  dat  medeleven  veel  vaker  moeten  tonen.  Dat  we  ons  eens  wat  vaker  los  moeten  maken  van  de  dingen  die  ons  zelf  betreffen.  Dat  we  er  op  meer  dagen  moeten  zijn  voor  onze  medemensen.  Een  paar  leden  van  onze  club

hebben  dat  wel  goed  begrepen, ik  behoef  hun  namen  niet  te  noemen. Zij zorgen  bij voortduring  voor  de  gehandicapten  onder  ons.

Dan  wens  ik  jullie  allen  toe  dat  we  ons  bij  de  jaarwisseling  gaan  voornemen  om  straks  in  het  nieuwe  jaar  blijvend  om  te  zien  naar  mensen  die  het  moeilijk  hebben  en  die  we  met  wat  belangstelling  het  leven  zouden  kunnen  verbeteren.  En  dat  we  die  goede  voornemens  dan  ook  werkelijk  uitvoeren.  Ik geloof  erin  dat  we  dan  zelf  in  het  nieuwe  jaar  ook  veel  geluk  deelachtig  zullen  worden.  Dat  geluk  wens  ik  tenslotte  ieder  van  harte  toe.