Hoogtepunten ALV

DSC in coronatijd (Schilderij Eise Eppenga)

Vlak voordat de vergadering begon werden wij als bestuur verrast door een extra “ingekomen stuk” van Eise Eppenga. We kregen niet zomaar een brief overhandigd, maar een grote kartonnen koker. En wat kwam er uit de koker van Eise? een waar schilderij!

DSC in coronatijd gemaakt door Eise Eppenga

“Deze cartoonachtige tekening is een momentopname van een hevige strijd tussen de DSC leden. Let vooral ook op het opschrift op de muur!”

Eise Eppenga

Speelrooster

Het speelrooster zoals vermeld in het clubblad is niet correct. Hieronder vind je de aangepaste versie. Daarnaast is de nieuwste versie van het speelrooster altijd terug te vinden op onze website (schaakclubdrachten.nl/speelrooster)

Speelrooster 2021/2022

Nieuwe locatie

Tijdens de ALV hebben we de optie besproken om te verhuizen naar “Activiteitencentrum Het Kompas”. De aangedragen punten vanuit het bestuur werden door jullie leden goed ontvangen. Daarom hebben wij als bestuur inmiddels de knoop doorgehakt en zal de Drachtster Schaak Club per 4 oktober 2021 gevestigd zijn op de volgende locatie:

Activiteitencentrum Het Kompas

De Zool 60
9201 BL Drachten

Antwoorden schaakles + schaakpuzzels

Opgave 1: Lf4 de toren moet weg en je wint het onverdedigde paard. De toren kan het paard niet in 1 zet verdedigen.

Opgave 2: Td3 is de goede oplossing. De loper moet weg (want de zwarte toren kan de loper niet verdedigen op e4 vanwege het paard op d2!). Lb5 is geen goed antwoord want het paard hoeft niet weg. De toren kan het paard verdedigen en de tactiek werkt dan niet. Daarom is alleen Td3 goed.

Opgave 3: Da2+ Wit geeft schaak met de dame en als de koning weg gaat, staat de dame op g8 onverdedigd.

Opgave 4: Tb7+ Na Txb7 Txb7 (let op dat de witte toren nog verdedigd staat door de loper op g2) moet de koning weg en staat de loper op h7 onverdedigd.

Puzzel 1: Txf6 – Dxc4 (zwart kan niet slaan en moet f7 beschermen. Het best kan dit met Dxc4)

Dxc4 – Txc4

Txd6 – cxd6 (Zwart moet nu wel terugslaan maar met ene loper achter is het duidelijk dat hij verliest)

Te7+ – Kg8 (Nu zijn de toren en de lopen op de juiste positie voor de zwickmühle over de 7de rij en daarna de G-lijn)

Txg7+ – Kh8

Tg5+ (Hierna zal zwart zo wie zo een toren kwijt raken)

Puzzel 2: O-O-O hiermee geef je zwart schaak en moet de zwarte koning gaan lopen. In de volgende zet pak je dan de toren op B2.